onsdag 12 maj 2010

Kantbandaren har kommit!

Nu har jag fått hem min bandkantare till cover pro maskinen. Jag köpte den privat men personen i fråga har köpt den på Ebay. Där finns det samma sort i många olika storlekar.

Var ju lite förutseende och var in på plåtslageriet i måndags och fixade mig en liten bit plåt att fästa den på. Snällaste plåtslagaren, kapade till den och böjde den åt mig, precis efter mina mått, som jag för övrigt chansade på. Å jag fick den gratis! Tack så mycket Wima plåt! (Men med tanke på hur mycket plåtsaker vi köpt till huset så kunde de ju gott bjuda på den, inte för att han vet vem jag är iof).
Jag kopierade denna killes idé. Varför uppfinna hjulet liksom.

Efterso jag viste att den skulle dimpa ner i brevlådan idag så letade jag reda på alla borrgrejer jag behövde. Hammare, pryl, vedträ (ides inte gå och hämta en planka att borra mot så det fick bli en vedklabbe), skruvdragare, spritpenna, pappersbit, skruv och mutter. Ritade av metallbiten på ett papper och sedan på pappret var infästningshålen till maskinen skulle vara. Borrade dem och det passade som handen i handsken. Lite senare hade den kommit i brevlådan. Då var det dags att klura ut hur den fungerade. Det krävdes en sväng på google för att fatta var tyget skulle ut och hur det skulle böjas. Det var lite knepigt att få ut tyget i hålet fram. HUR GÖR NI PÅ ENKLASTE SÄTT?

Sedan försökte jag sy samtidigt som jag höll fast bandkantaren mot metallplattan. Ville veta att det funkade och blev bra innan jag borrade hål för den. Det fungerade om än inte toppen, så jag borrade ett hål. Gick sedan ut till garaget och filade till så att inte metallspånet skulle repa symaskinen.



Det syns kanske dåligt på bilderna men första försöket blev väl inte något att hurra för. Till att börja med så var maskinen helt fel inställd och jag hade för brett mellan nålarna.


Kolla så fult det blev:

Här börjar det likna något, men den ena sömmen ville gärna komma utanför, justering krävdes. Då kom jag på att de som jag sett på bild satt lite snett, inte rakt som jag monsterat den. Jag skruvade bort den och satte den i ett annat hål lite snett. Det blev inte optimalt, skulle gentligen behöva borra ett nytt hål men det får duga sålänge. Skriven och muttern jag fixat var inte heller jättebra. Var in på em till Beijer och fixade en vingmutter istället, det blev bättre.


Här testade jag med en ny interlock, landskap. Fungerar bra, men mera inställning behövs. Här har jag ändrat lite på stygnlängden, diffen och lossat på trådspänningen aningens.



Nu börjar sömmen arta sig nu är det bara justering så att sömmen hamnar där den ska som behöver fixas.

Här måste jag säga att det är näst intill perfekt. Det skulle kunna vara lite löst på baksidan, jag vet inte riktigt hur det ska se ut. Hur ändrar jag det? Ska jag dra åt gripartråden eller? Men här har i alla fall sömmen hamnat där den ska och det sr bra ut. TOPPEN! Det fungerar och för detta har jag betalat 230:- Weeeeyyyy! Ska nog beställa en som viker 4ggr från Ebay när jag känner att jag behöver. Men detta fungerar ju toppen.









5 kommentarer:

Roblin sa...

Bra jobbat! Trägen vinner säger de ju ;-)
Och vilket snällt plåtslageri!

{K * Design} sa...

Ja det gick ju tillslut. Håller nu (ja nu) på med en kjol som både ska ha dekorsömmar och kantband längst ner. Vi kan väl säga att jag oh maskinen är i början av bekantskapen. Det här bir ju det första plagget med cover pro:n. Går inge vidare må jag säga...Men skam den som ger sig!
Som sagt, trägen vinner!
Wima plåt är guld!

Anonym sa...

Va kul! Det sägs att det behövs lite övning innan man behärskar den där manicken. Det kommer att bli jättebra!

Men du, hur ska du ha det? Är det en bandkantare eller kantbandare? =) =)

Ha de! / Pajas

Y sa...

woohooo du är hjältinna!

{K * Design} sa...

Pajas: Kärt barn har många namn ;-) Men om den är så kär än vet jag inte riktigt, kan tänka mig att det är ganska lång smekmånad med mycket dalar. Skulle vi ha en dejt någon gång, vore skoj?

Y: Jag känner mig ganska teknisk just nu, det är mycket fixande och trixande men håll i dig, det tycker jag nästan är den roligaste biten. Skulle ha blivit ingenjör!